Kampen mot en tågtunnel genom stan gjorde Demokraterna till valets stora segrare i Göteborg.
– Vi kommer inte backa en millimeter. Tunneln ska stoppas, säger partiets ordförande Martin Wannholt.

Under många år var han ledande kommunpolitiker i Göteborg för Moderaterna. Inför valet 2014 gick Martin Wannholt emot partiet och kritiserade hårt såväl trängselskatten som Västlänken, en järnvägstunnel genom Göteborg och en del av det så kallade Västsvenska paketet, som Moderaterna stod bakom. Trots att han i valet 2014 fick flest personröster fick han inte fortsätta som kommunalråd.
Martin Wannholt blev förbannade och svarade genom att med hjälp av Vägvalet, ett lokalt parti som profilerat sig som motståndare till trängselskatter, kuppa till sig en kommunalrådspost. Då fick Moderaterna nog och uteslöt honom. Under flera år satt han i Göteborgs kommunfullmäktige som politisk vilde.
I fjol startade han Demokraterna, vars absolut viktigaste fråga är att stoppa bygget av Västlänken.
I årets val fick partiet 17 procent, medan Martin Wannholts tidigare parti rasade från 22 procent till 14. Starkast stöd fick Demokraterna i välbärgade områden som Hovås, Billdal, Långedrag och Näset, områden där Moderaterna backade kraftigt.
*En rejäl revansch?
– Nej. Jag var kanske lite revanschsugen för tre år sedan då det var en del hårda ord. Men det är jag inte längre. Jag pratar med de allra flesta i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen.

Ett är efter starten fick Demokraterna 17 procent i kommunalvalet.

Med sina 17 procent och 14 mandat kan Demokraterna bli en tung vågmästare i Göteborgs kommunfullmäktige under den kommande mandatperioden. Martin Wannholt säger att partiet är öppet för att samarbeta med både Alliansen och de rödgröna, med undantag för Vänsterpartiet.
– De vill förstatliga Göteborgs företag och är inte seriösa. Sverigedemokraterna behöver jag inte ens förklara varför vi inte vill samarbeta med.
Mitt under intervjun i ett sammanträdesrum i rådhuset vid Gustaf Adolfs torg i centrala Göteborg ringer en av valets stora förlorare, kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) till Martin Wannholt. Han svarar och förklarar att han inte kan prata, men lovar att återkomma inom kort. Socialdemokraterna fick cirka 20 procent i kommunalvalet i Göteborg. Historiskt är resultatet en katastrof, men samtidigt betydligt bättre än vad en del av sommarens opinionsmätningar indikerade.
Martin Wannholt:
– Vi gick till val på att stoppa Västlänken och det kravet kommer vi inte att kompromissa bort eller backa en millimeter ifrån. Alliansen och de rödgröna får gärna komma till oss och diskutera ett samarbete, med ett sådant förutsätter att de släpper Västlänken.
*Varför vill ni stoppa tunneln? Den håller ju dessutom redan på att byggas.
– Av såväl ekonomiska som fysiska och planmässiga skäl och för att vi verkligen ska kunna bygga ut kollektivtrafiken i Göteborg. Västlänken är ett meningslöst politiskt påhitt. Dessutom saknas det 100 miljarder kronor i budgeten till nödvändiga tilläggsinvesteringar för att tågtrafiken ska kunna utökas så mycket som det påstås. Man har lovat väljarna en utopi.
*En klar majoritet av partierna i fullmäktige är för Västlänken.
– Vill man ha med oss i en förhandling måste man backa från Västlänken. Det är inte förhandlingsbart. Dessutom har jag inte mandat från våra 2 300 medlemmar och drygt 50 000 väljare att agera på annat sätt.
*Går det verkligen att riva upp avtalet med Trafikverket utan att det kostar göteborgarna flera miljarder kronor?
– Självklart går det att riva upp ett avtal. Det är bara ett pennstreck bort. Dessutom bryter Trafikverket redan mot avtalet på tre punkter. Snacket om att avtalet inte går att säga upp har bara varit ett sätt för att förmå folk att inte rösta på oss.
*Men det Västsvenska paketet, som Västlänken är en del av, omfattar ju inte bara Göteborg utan även flera andra kommuner?
– Det är inte de kommunerna som kommer att få sin luft förstörd fast vi har blivit lovade av Trafikverket att så inte ska ske.
– För de pengar som dessa kommuner har petat in i Västsvenska paketet har de fått perrongförlängningar, pendelparkeringar och mycket annat. Det gäller även region Halland. Detta handlar enbart om Göteborgs stad kontra Trafikverket.
Förutom att stoppa Västlänken vill Demokraterna bland annat anställa 300 kvarterspoliser, införa tvålärarsystem i teoretiska ämnen i grundskolor i utsatta områden, bygga fler äldreboenden och utöka antalet förskoleplatser.
– Det kan vi göra genom att vi effektiviserar administrationen och omfördelar 1,4 miljarder kronor till välfärden.
*Behöver ni inte också höja skatten om ni ska kunna göra allt detta?
– Nej, inte under den kommande mandatperioden. Det finns ett stort effektiviserings- och besparingsutrymme i Göteborg stad.
– Som kommun måste man först se till att det man är skyldig att klara av enligt lagarna fungerar, innan man unnar sig att åka till Almedalen och dricka rosévin eller skickar politiker kors och tvärs genom Europa i ett Eurocitysamarbete som inte leder någonstans. Det har pågått ett slöseri. Det vill vi sätta stopp för.
*Är er framgång ett resultat av kommunala mutskandaler och maktfullkomliga politiker?
– Det är uppenbart att det finns en intellektuell korruption i Göteborg och en tystnads- och ja-sägarkultur. Det finns en rädsla, vilket är riktigt allvarligt ur demokratisynpunkt. Jag hoppas vi ska kunna bidra till ökad öppenheten även om vi är i opposition.
– Men jag tror inte att det är den viktigaste förklaringen. Vår framgång i valet beror på motståndet mot Västlänken och förfallet inom välfärden, till exempel att det inte finns tillräckligt med förskoleplatser eller att eleverna inte klarar kunskapskraven. Det är något som folk är jätteirriterade på.

Faktaruta Erik Martin Wannholt.
Född: 19670302.
Familj: Fru och tre söner (7, 9 och 12 år).
Bor: Hovås i Göteborg.
Uppvuxen: Näset i Göteborg.
Bakgrund: Civilingenjör på Ericsson. Arbetade i Brasilien 1999 – 2010. Moderat kommunalråd i Göteborg.
Fritid: Tränar på Friskis & Svettis tre dagar i veckan. Åker skidor på vintern.
Uppdrag: Kommunalråd i Göteborg. Ledare för det lokala partiet Demokraterna.
Utbildning: Civilingenjör (kemi) vid Chalmers tekniska högskola. MBA vid San Paolos Universitet.

Mikael Bergling
Första publicering: Tidningen Dagens Samhälle

Share This