En ny designguide ska underlätta för smartare användning av städernas gatunät.
– Gatorna ska vara till för alla, inte bara bilar, säger KTH-forskaren Alexander Ståhle.
UNDER TRE ÅR har en handfull forskare med ekonomiskt stöd från Vinnova arbetat med att ta fram en första version av en designguide för smarta gator. Guiden går att ladda ner gratis från nätet.
– Projektet ”Smarta gator” har nyligen förlängts med något som vi kallar Framtidsgatan. Fem gator i tre svenska kommuner – Stockholm, Göteborg och Umeå – ska byggas om. I år arbetar vid med utredningar. Under nästa är tanken att själva ombyggnaden ska ske, berättar Alexander Ståhle som leder projektet och är forskare på KTH och VD för konsultföretaget Spacescape. I projektet ”Smarta gator” har det även ingått forskare och experter från Chalmers, VTI, Sweco, White arkitekter och Spacescape.
Kunskap och forskning om olika gatutypers mångfunktionalitet har sammanställts. I samråd med fokusgrupper från staten, regioner, kommuner, konsulter, byggföretag, fastighetsägare och brukare har modeller för framtidens smarta gator tagits fram.
– I Framtidsgatan ska det vara snabba utrednings- och projekteringsprocesser. Vi vill hitta metoder som kan användas i den omvandling som staden som sådan behöver genomgå för att få en hållbar utveckling. Testprojekten kan ses som prototyper som andra städer kan ta efter.
GATOR UTGÖR 20 – 30 procent av all yta i svenska städer. Infrastrukturen är i uppbyggd för bilism och behöver utvecklas, menar Alexander Ståhle och hans kolleger.
– Vi är starka motståndare till laddstolpar. De permanentar bilars plats i stadsmiljön och har ingenting med smarta gator att göra. Ingen skulle sätta upp bensinpumpar i gatumiljön, vilket är samma sak. Tankning av parkerade bilar skapar heller inga sociala värden. Det är ett privat intresse som hör hemma på privat mark, till exempel i olika former av garage eller mackar.
ALEXANDER STÅHLE SÄGER att ett hinder för att utveckla många kommunala gator är Trafikverkets guide ”Vägars och gators utformning” (VGU).
– Skrota VGU och gör en guide för vägar och en för gator. Trafikverket arbetar i princip inte med gator som är en kommunal fråga. Därför är en lämplig lösning att en ny gatuguide tas fram av Sveriges kommuner och regioner (SKR) med vår som utgångspunkt.
Första publicering: Hållbart Samhällsbyggande 2022