Internationella ligor bakom miljonstölder

aug 18, 2018 | Juridik

Årligen stjäls det entreprenadmaskiner och traktorer i Sverige för mer än 100 miljoner kronor. Bakom många av stölderna står internationella ligor.
– En del av det stulna transporteras ut ur Sverige innan det säljs vidare. Stölderna har utvecklats till en hel industri, säger Peter Sundman som är utredningsinspektör på Larmtjänst.

E fjol stals det i Sverige 321 entreprenadmaskiner och traktorer, vilket var minskning med två procent jämfört med året innan.
– Under de senaste åren har det stulits mellan 300 och 350 maskiner och traktorer per år. Den stora förändringen gäller antalet maskiner som anträffas. Där ser vi en tydlig minskning, vilket talar för att antalet som förs ut ur landet ökar, säger Peter Sundman.
Flest antal stölder sker i allmänhet på våren och hösten med en nedgång under sommaren.
– Men för bara några helger sedan stals det fyra splitternya grävmaskiner i Borlänge. Detta är alltså ett högaktuellt problem.
Mycket talar för att det är organiserad brottslighet bakom åtminstone en del av stölderna.
– Vi misstänker att en del av ligorna kommer från de gamla öststaterna. Mycket av det som stjäls är förbokat.
Förbokat?
– Ja, beställningsvaror. Efter att ligan har fått en beställning på en grävmaskin eller liknande, åker man hit och rekar. När man hittat vad man letar efter, stjäl man maskinen vid lämplig tidpunkt för att sedan köra den ut ur landet på en trailer, säger Peter Sundman.
– Vi tror inte att det är så många som åker hit på måfå och stjäl, eller att det är frågan om spontanstölder. Det krävs en ganska så stor organisation att få allt att fungera, inte minst transporterna ut ur Sverige.
Hur får de tillgång till trailers att köra ut det stulna på?
– I en del fall har man beställt en transport på den öppna marknaden. Enligt uppgifter från förhör med gripna, arbetar en del chaufförer åt stöldligorna.
Med åkeriernas goda minne?
– Vi vet inte exakt hur detta är organiserat. Det kan säkert också variera. Men ett upplägg kan vara att det går en trailer till Sverige från Östeuropa med exempelvis gödsel. Istället för att gå tom hem, får chauffören i uppdrag ta med sig en stulen entreprenadmaskin eller traktor ut ur Sverige. Ofta fylls trailern även med annat stöldgods, till exempel båtmotorer, cyklar och handverktyg.
Peter Sundman berättar att organiserade stölder av entreprenadmaskiner inte bara är ett svenskt problem.
– Långt därifrån. England till exempel, har mycket stora problem. Detsamma gäller flera andra europeiska länder. Förmodligen är det samma ligor som rör sig över stora delar av Europa. Detta har utvecklats till en hel industri.
Vad kan man göra för att minska risken att åka ut för stölder?
– Se till att alla maskiner är märkta med de senaste märksystemen. Installera startspärrar och fysiska låsanordningar. Det är svårt att helt skydda sig mot stölder. Men man kan försvåra för tjuvarna.
Charlotte Herner, försäkringsspecialist Svevia, säger att stölder av arbetsmaskiner är ett stort problem för entreprenadbranschen.
– Före sommaren var det många vibratorplattor som stals plus diesel. Det verkar som om stölderna har ett cykliskt förlopp. Det inträffar flera på kort tid i ett visst område, sedan inga eller få under lång tid och därefter flera på nytt. Det talar för att det är organiserade ligor. Vår känsla är att det dessutom ofta är frågan om rena beställningsarbeten.
Vad gör ni för att minska stölderna?
– Vi arbetar med brottavskräckande metoder och DNA-märker alla föremål. DNA-märkningen går inte att ta bort, vilket förhoppningsvis gör att utrustningen blir svårare att sälja vidare och därmed mindre intressant att stjäla.
Hur vet tjuvarna att godset är DNA-märkt?.
– Vi sätter klistermärken på alla märkta saker med information om att de är DNA-märkta och har skyltar på arbetsområdena med information om att maskiner och annat är märkt.
– Vi har även spårsändare i våra fordon som gör att vi kan spåra dem och till exempel berätta för polisen var trailern med det stulna står parkerad.
Blir det fler staket runt byggen och förråd?
– Tillfällighetsbrotten som utförs av exempelvis narkotikapåverkade tjuvar kan man nog avstyra genom belysning, staket och liknande. Med de organiserade ligorna är det betydligt svårare. De vet hur de ska ta sig in, när ett område är obevakat och vilka tider väktarna ronderar. Ofta räcker några minuter för att ligorna ska kunna ta med sig vad de vill ha.
– Det vore mycket bra om entreprenadbranschen tillsammans med polisen och andra myndigheter tog ett initiativ på det brottsförebyggandet området. Jag tror att det land som är bäst på att beivra den här typen av brott, och har de bästa skyddsåtgärderna, kommer utsättas för de här ligorna i mindre utsträckning i framtiden.


Mikael Bergling
Första publicering: Infrastruktursajten I Perspektiv

Toppdomare extraknäcker för miljoner

Flera av Sveriges ledande domare har sidoinkomster på flera hundratusen kronor per år, ibland betydligt mer. Under de senaste åren har till exempel...

Därför avgick kommuntopparna

Sedan valet har drygt 200 kommunal- och regionråd avgått i förtid.De flesta har lämnat av privata skäl eller för att de har fått nytt jobb.Några har...

Statliga utredare på dubbla stolar

Demokrati förutsätter transparens och tydlig rollfördelning. – Det är till exempel direkt olämpligt att statliga utredare har egna ekonomiska...

Utpressning bakom Wennerströms spioneri

Klockan var halv tio på förmiddagen den 20 juni 1963. På Riksbron i Stockholm gick tre män fram till en fjärde, en vithårig man i ljus sommarkostym,...

Hemliga svenska skolor

Det är inte bara Skolverkets uppgifter om enskilda skolors resultat och lärarbehörighet som inte är offentliga efter den 1 september. Det gäller...

Säpo-agenter på SR

Minst fyra chefer och medarbetare inom Sveriges Radio och Sveriges Television var agenter åt Säpo och rapporterade regelbundet om sina kollegor till...