SMS-lagen på väg att skärpas

mar 9, 2017 | Infrastruktur, trafik & bostäder, Juridik

SMS-lagen måste skärpas. Det anser en majoritet i riksdagens trafikutskott.
– Det räcker att ge sig ut i trafiken för att se hur stort problemet är. Det är många som sitter med sina mobiltelefoner samtidigt som de kör bil, säger Johan Andersson (S).

I slutet av april ska Transportstyrelsen presentera sin utvärdering av den så kallade sms-lagen. Utredaren Therese Malmström säger att Transportstyrelsen fått regeringens uppdrag att se över lagstiftningen och föreslå eventuella åtgärder som kan minska den användning av mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning under körning som anses vara trafikfarlig.
Kommer ni att föreslå en skärpning?
– Det vet vi ännu inte. Vi har inte kommit så långt. Vi är en arbetsgrupp på fem personer som arbetar med utredningen.
– Det är också viktigt att vi tar in synpunkter från andra aktörer. Vi kommer därför i vår att arrangera en workshop som syftar till att samla in idéer och förslag från till exempel polis, åklagare, försäkringsbolag, trafikskolor och fordonsbranschen.
Efter omfattande kritik skärpte regeringen Reinfeldt i december 2013 trafikförordningen så att förare enbart får använda mobiltelefon om det ”inte inverkar menligt på förandet av fordonet”. Däremot infördes inget förbud mot handhållen mobiltelefon vilket många förordade, däribland Transportstyrelsen.
Sverige är i dag det enda EU-land som inte följer den så kallade Wienkonventionen och har förbjudit användande av handhållen mobiltelefon eller liknande under bilkörning.
– Det är dock inte så enkelt att man med krav på handsfree blir av med problemet. Däremot blir det sannolikt enklare för polisen att övervaka och ur bevisningssynpunkt, säger Therese Malmström.
Hur stort är problemet med att människor sysslar med sin telefon samtidigt som de kör bil?
– Enligt en enkätundersökning som vi lät genomföra under förra hösten verkar det vara relativt utbrett. Många vet också att det är ett problem, men gör det ändå. Det är också låg kunskap om lagen. Många säger att det är svårt att veta hur man ska följa den i praktiken.
För snart fyra år sedan, den 27 mars 2013, konstaterade riksdagen i ett så kallat tillkännagivande att det behövs en lagstiftning som ”förbjuder användning av mobiler och annan kommunikationsteknik som tar betydande uppmärksamhet från bilkörningen och därmed hotar trafiksäkerheten”. Bakom riksdagsbeslutet stod Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.
Alliansen röstade nej. Den som hårdast drev kravet var den nuvarande inrikesministern Anders Ygeman (S) som då var ordförande i riksdagens trafikutskott. I debatten inför riksdagsbeslutet sa han bland annat:
– Sverige är det enda land i EU som ännu inte har reglerat sms:ande och bilkörning trots att det finns en FN-konvention som påbjuder det. Vi vet att 60 procent av bilförarna har kört bil och talat i mobiltelefonen utan handsfree och att var fjärde bilförare har sms:at och kört bil samtidigt. Det är något som vi vet är mycket farligt. Det är därför vi måste lagstifta om den saken. Vi måste göra tydligt för bilisterna vad som gäller. Det är inte okej att sms:a, facebooka och twittra när man kör bil.
Efter den rödgröna valsegern utsågs Anna Johansson (S) till infrastrukturminister. Strax efteråt förklarade hon för tidningen Motor att det inte var aktuellt med ett förbud mot sms:ande i trafiken.
– Tyvärr är det inte så enkelt att om vi stiftar en lag så kommer alla dagen efter sluta med det beteende som det finns en lagstiftning emot.
Johan Andersson i riksdagens trafikutskott säger att utskottets socialdemokratiska ledamöter är överens om att den nuvarande lagstiftningen behöver skärpas. Samma uppfattning har Miljöpartiets, Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas ledamöter, visar Motors enkät. Därmed finns det en majoritet för en skärpning av lagen, precis som förra gången riksdagen behandlade frågan.
– Det finns goda grunder att tro att det blir en skärpning. Dagens lagstiftning är inte tillräcklig, säger Johan Andersson.
Hur stort är problemet med mobiltelefoner i trafiken?
– Detta är en distraherande faktor i allra högsta grad och ett bekymmer ur trafiksäkerhetssynpunkt. Däremot är det svårt att exakt ange hur många som omkommer och skadas i trafiken på grund av dem.

Jonna Kamm var ute och gick med sin son Joni när en bil plötsligt körde rakt mot dem.
– Föraren höll på med sin mobiltelefon och såg oss inte. Jag blev jätterädd och bara skrek. Som tur var väjde bilen undan i sista sekund. Annars hade vi krossats mot en stenmur.
Trots att det har gått mer än ett år sedan den dramatiska händelsen är hon fortfarande upprörd och skakad över vad som hände.
– Det borde vara förbjudet att hålla på med telefonen när man kör bil. Att prata i handsfree är okej, men inte att ha telefonen i handen. Det är egentligen ganska självklart.
Jonna Kamm berättar att hon en dag i november 2015 var ute och promenerade i ett lugnt villaområde utanför Karlskrona med sin då elva månader gamla son Joni som låg och sov i barnvagnen.
– Det finns ingen trottoar där, så vi gick på vägrenen utmed en stenmur när jag plötsligt såg hur en stor vit jeep tappade riktningen och körde rakt mot oss.
Vad gjorde bilens förare?
– Hon tittade ner i sin mobiltelefon och såg oss inte. Jag blev jätterädd, fick panik och skrek rakt ut så högt att min son vaknade. Jag tänkte att nu är det kört och såg framför mig hur han krossades mellan stenmuren och bilen.
– I sista stund tittade föraren upp och svängde undan. Hade hon tittat ner på telefonen någon sekund till hade det varit helt kört. Det här är ingen bred väg och hon var över i fel körbana. Det var mycket nära. Som tur var körde hon inte speciellt snabbt.
Stannade hon och bad om ursäkt?
– Nej, hon körde bara vidare som om ingenting hade hänt. Jag vet inte om hon var så upptagen av sin mobiltelefon att hon inte ens uppfattade vad som höll på att hända.
Senare samma dag berättade Jonna Kamm om vad som hade hänt i ett uppmärksammat inlägg på Facebook. Hon ställde en fråga till alla som sysslar med sin mobil samtidigt som de kör bil:
”Vill du ha ett barns liv på ditt samvete resten av ditt liv bara för att du skulle kolla dina likes?”
Jonna Kamm säger att händelsen med den vita jeepen inte är enda gången som hon har varit nära att bli påkörd på grund av att en bilförare haft större intresse för sin mobiltelefon än omgivande trafikanter.
– Jag skulle gå över gatan vid ett övergångsställe och väntade på att få ögonkontakt med en bilförare som körde mot oss. Jag brukar inte korsa en gata förrän jag har det. Denna gång fick jag ingen ögonkontakt, men föraren saktade ner. När jag började gå ut i gatan tryckte han på gasen.
Varför då?
– Han såg oss inte. Han tittade i sin telefon.

Mikael Bergling
Första publicering:
Tidningen Motor

Toppdomare extraknäcker för miljoner

Flera av Sveriges ledande domare har sidoinkomster på flera hundratusen kronor per år, ibland betydligt mer. Under de senaste åren har till exempel...

Därför avgick kommuntopparna

Sedan valet har drygt 200 kommunal- och regionråd avgått i förtid.De flesta har lämnat av privata skäl eller för att de har fått nytt jobb.Några har...

Statliga utredare på dubbla stolar

Demokrati förutsätter transparens och tydlig rollfördelning. – Det är till exempel direkt olämpligt att statliga utredare har egna ekonomiska...

Så byggs smartare gator

En ny designguide ska underlätta för smartare användning av städernas gatunät.– Gatorna ska vara till för alla, inte bara bilar, säger KTH-forskaren...

Utpressning bakom Wennerströms spioneri

Klockan var halv tio på förmiddagen den 20 juni 1963. På Riksbron i Stockholm gick tre män fram till en fjärde, en vithårig man i ljus sommarkostym,...