Peter Dahls målning hinner knappt hängas upp på konsthallens vägg innan den tas i beslag.
Enligt kammaråklagare Erik Ekström kan tavlan vara sedlighetssårande.
Det är december 1970 och Göteborgs konsthall presenterar en utställning under temat ”skräck”. En av utställarna är den då unge och okände konstnären Peter Dahl, som deltar med en serie målningar – däribland Liberalismens genombrott i societeten.
Tavlan föreställer en fest med en handfull uppklädda deltagare. En man blottar sin erigerade penis framför en kvinna med uppdragen klänning och naket kön. Bakom henne slickar en annan man en annan kvinna, med blottat bröst, i ansiktet.
Det är egentligen inte nakenheten eller det burleska som orsakar skandalen, utan en av personerna på bilden. Den äldre kvinnan med den uppdragna klänningen och det blottade könet är nämligen mycket lik prinsessan Sibylla, mamma till Sveriges nuvarande kung.
Tavlan väcker omgående stor uppmärksamhet och debatt. Politiker och myndighetspersoner kräver att den omedelbart tas ner. Göteborgs skoldirektör uppmanar stadens lärare att hålla skolbarnen borta från utställningen.
Skandalen innebär ett publikt genombrott för Peter Dahl som i en intervju med Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning förklarar:
– Min avsikt med serien är främst en kritik mot den drömindustri och förljugna idealbildning som skvallerpressen skapar kring kändisarnas ljuva liv.
Kammaråklagare Erik Ekström beslutar att tavlan ska tas i beslag eftersom den kan ”såra tukt och sedlighet”. En civil polispatrull åker till konsthallen, plockar ner målningen från väggen och kör den till Göteborgs polishus.
I fyra månader, medan myndigheter och domstolar funderar över vad som ska ske och om tavlan kan anses som god konst eller inte, är den inlåst. Rektorn på Valands konsthögskola fungerar som sakkunnig och konstaterar efter bedömning att det ligger ett ”stort konstnärskap” bakom målningen.
I slutet av april 1971 avskrivs hela ärendet. Verket hängs upp igen i konsthallen, som slår besöksrekord.
Peter Dahl får senare regeringens medalj i guld av tolfte storleken för sitt ”mångåriga och omfattande samt färgstarka och respektlösa konstnärskap”.
Mikael Bergling och Fredrik Nejman
Första publicering: Boken Svenska skandaler (2014)