Den nionde november i fjol kom vintern till Stockholm.
På bara några timmar snöade stan igen.

– Första veckan jobbade vi nästan dygnet runt med att ploga och köra bort snö, berättar arbetsledare Kenneth Frohm på Svevia Stockholm Drift Norr.

Klockan sju på morgonen var snödjupet 21 centimeter på Observatoriekullen i centrala Stockholm. Vid lunchtid hade det ökat till 30 centimeter. Sedan fortsatte det att snöa under resten av dagen med resultat att bland annat busstrafiken fick ställas in, många lastbilar blev stående utmed vägarna och personbilar fastnade timslånga köer.
Flygtrafiken på Arlanda och Bromma drabbades av kraftiga förseningar och även inställda avgångar.
Flera skolor och arbetsplatser stängdes, idrottsanläggningar kapsejsade på grund av snötyngda tak. Essingeleden stängdes och landstingets centrala ledning gick in i så kallat stabsläge. Samma sak gjorde Danderyds sjukhus som dessutom öppnade upp en extra vårdavdelning på akuten. I stora delar av stan var det svårt att överhuvudtaget ta sig fram även till fots. Enligt SMHI har det inte tidigare snöat så mycket, så tidigt på vintern, i Stockholm sedan mätningarna startade 1905.
Snöröjarna var snabbt ute, men det intensiva snöandet gjorde att det inte tog speciellt långt tid förrän plogade gator och trottoar var fulla av snö igen.
– Vi jobbade nästan dygnet runt i början. När det snöade som mest fick vi prioritera hårt mellan vilka gator som skulle plogas. I första hand koncentrerade vi oss på stora stråk som Sveavägen och Birger Jarlsgatan. Och så klart gator med busstrafik, berättar Kenneth Frohm.
– Lokal och bostadsgator fick vänta tills senare.
Svevia hyrde hotellrum till maskinförare och andra underentreprenörer som inte kunde ta sig hem inom rimlig tid. Att bo två mil utanför stan kunde vara lika med en fyra timmar lång hemresa när det var som värst, om det ens gick att ta sig hem.
*Hann du åka hem?
– Nej, inte när det var som intensivas. Det var ingen mening. Jag bor i Norrtälje och fick stanna kvar på jobbet. Vi har både en säng och en soffa på här där vi kan slumra till vid behov. Dagen efter kunde jag däremot åka hem.
– En kollega lade sig en timme för att sova. När han vaknade hade det kommit 18 centimeter snö. Det var med andra ord fullt tryck hela tiden. För att underlätta arbetet upprättade vi en kommunikations- och kriscentral. I den satte sig några entreprenadingenjörer som hjälpte oss som var ute på fältet, vilket var mycket bra. Efter att ha jobbat länge blir man till slut lite seg i huvudet och då är det bra att ha någon att prata med.
*Gick jobbet bra?
– Jag tyckte att det vi klarade det bra med tanke på hur mycket snö det kom på kort tid. Vi ställde upp för varandra och jobbade som ett lag, vilket man måste göra för att klara en sådan här situation.

Totalt snöröjs, sandas och saltas 2 600 gator i Stockholm plus ett stort antal gång- och cykelbanor. Svevia ansvarar för vinterväghållningen i två stadsdelar – Östermalm och Kungsholmen.
– Det som gör snöröjningen i Stockholm extra komplicerad är trängseln. Många gator är små, samtidigt som de större är hårt trafikerade. 100 000 fordon per dygn är inget ovanligt. Totalt finns det cirka 300 000 bilar i innerstaden. Oavsett om de är i trafik eller parkerade, är de ofta i vägen vid snöröjning, säger Kenneth Frohm.
Arbetschef Nils Balstedt på Stockholm Drift Norr fyller i:
– Dessutom finns det ingenstans att lägga den upplogade snön. På den ena sidan av gatan står det bilar parkerade, på den andra sidan är det en gångbana. Det finns inte direkt något gärde kasta ut snön på. Därför blir det stökigt när det kommer mycket snö på kort tid.
*Vad gör ni då?
– Vi kör bort snön och tippar den i sjön, antingen i Riddarfjärden vid Norr Mälarstrand eller i Värtahamnen. En normal natt kan det bli 50 fulla lastbilsflak med snö. Hittills i vinter har vi kört ut cirka 200 000 kubikmeter snö från Stockholm.
– Snöröjning i en trång stad som Stockholm handlar mycket om logistik, men också speciallösningar.
*Som vad då?
– Ska vi exempelvis ska kunna ta oss fram och ploga en del trottoarer måste vi använda oss små maskiner, en del med en plogbredd på bara 1,20 meter.
För att underlätta snöröjning och gatustädning finns det i Stockholms innerstad ett datumparkeringssystem. Det innebär att det nattetid råder parkeringsförbud på vissa gator enligt ett rullande schema.
– När är en gata är tom på bilar, plogar vi och kör vi bort snön. Tyvärr har människor ibland glömt eller struntat i att flytta sin bil som då blir inplogad. Det är inget ovanligt, säger Kenneth Frohm.
– Parkeringsförbudet gäller bara under några timmar. Det är viktigt att vi under den tiden kör bort så mycket snö som möjligt. Därefter kommer bilarna tillbaka och då är det mycket svårare att göra något.
*Men ni plogar väl även på dagarna?
– Oja. Kommer det 18 centimeter snö på en timme måste vi ploga, även om det under dagtid kan vara svårt att komma fram. Ibland går det helt enkelt inte. Det är för mycket folk och trafik i rörelse. Det kan räcka att det står en bil i vägen för att vi ska bli stående.
– Under snöfallet i november var trottoarerna det största problemet. Det fanns till slut ingen plats att trycka undan snön på. På ena sidan tog en huskropp emot, på andra sidan stod det bilar som riskerade att få bucklor om vi körde snön dit. På en del gångbanor var det så pass trångt att det inte ens gick att komma fram med maskiner. Istället fick vi handskotta.
*Trivs du?
– Oja. Jag trivs jättebra. Det händer hela tiden nya saker. Den ena dagen är inte den andra lik. Det här är ett jättekul jobb.

Nils Balstedt berättar att under en mer normal vinternatt än de intensiva dygnen i november i fjol har Svevia igång cirka 30 traktorer och andra fordon som arbetar med snöröjning i Stockholms innerstad.
– Till det ska läggas 30 personer som skottar trappor och gör handjobb. Snöar det kontinuerligt, får vi arbeta dygnet runt och då behövs det så klart mer personal.
– Vi brukar kunna köra undan ett snöfall på 10 – 12 timmar. Snöfallet i mellandagarna var ett drömläge. Det upphörde vid 22-tiden på kvällen och då var det nästan helt fritt från trafik på gatorna. Det var bara att ploga.
Under senare år har antalet i Stockholmsområdet som cyklar till och från jobbet ökat dramatiskt, även vintertid vilket har skärpt kraven på vinterväghållningen.
– I dag är kravet att vissa cykelbanor ska ha sommarföre i princip året runt.

Mikael Bergling
Första publicering: 
Infrastruktursajten I Perspektiv

Share This